FRÅGOR & SVAR

  • Såväl privatpersoner som företag och organisationer kan påverkas av nedsläckningen av 2G och 3G. Alla som har utrustning som är beroende av de gamla näten och inte fungerar med ny teknik som 4G och 5G behöver agera. Enheter och utrustning som berörs är äldre mobiltelefoner och utrustning för mobilt bredband, men även en stor mängd uppkopplade saker. Det kan handla om larmanläggningar, telefonväxlar, kortterminaler, elmätare, värmepumpar, fjärrstyrningsutrustning, parkeringsautomater, spårningsutrustning, videoövervakning, trygghetslarm och trygghetstelefoner. Alla behöver därför se över sin uppkopplade elektronik och vid behov byta ut den mot ett framtidssäkert alternativ.

  • Varje operatör ansvarar för tidplanen för stängningen av sina nät och de kommer skilja sig åt. Utfasningen av 3G-nätet pågår och planeras av alla operatörer att vara helt klar senast i slutet av 2025. Stängningen sker löpande av respektive operatör över hela landet. Rekommendationen är därför att se över din utrustning nu och påbörja bytet på en gång. 2G-näten planeras att släckas av alla operatörer i slutet av 2025, men till skillnad från 3G planerar operatörerna att behålla 2G-näten med full täckning fram till nedsläckningsdagen. Läs mer om respektive operatörs tidplaner här:

    Tre: https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/3g

    Telia: https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-naten

    Telenor: https://www.telenor.se/om-telenor/digitalisering/varfor-stanger-vi-3g-natet/

    Tele2: https://www.tele2.se/foretag/tackning-nat/utfasning-2g-3g

  • I takt med att mobiloperatörerna stänger 2G och 3G bygger de ut och ökar kapaciteten i både 4G och 5G, vilket på sikt betyder att mobiltäckningen blir bättre än tidigare.

  • Nej. Det som framför allt bestämmer hur långt mobilsignaler når är vilka frekvensband som används. Låga frekvensband når längre medan höga frekvensband möjliggör högre datahastigheter. Mobiloperatörer använder därför en mix av frekvensband för att totalt ge den bästa möjliga täckningen och kapaciteten. Gällande låga frekvensband kommer samma band som tidigare använts för 2G/3G efter skiftet att användas för 4G/5G. Dessutom kommer 5G att använda ett ännu lägre frekvensband(700-bandet) som tidigare använts för TV-tjänster. Signalerna från 4G/5G når därför lika långt eller längre jämfört med de gamla näten.

  • De flesta uppkopplade M2M-tjänster, maskin-till-maskin-tjänster, kan använda både 2G och 3G, men innan 2G-nätet släcks 2025 måste de uppgraderas eller bytas ut till enheter som klarar 4G, 5G eller annan modern teknik. Kontakta en tjänsteleverantör/operatör för att höra om tillgängliga ersättningslösningar.

  • De allra flesta har en mobil som stödjer 4G och allt fler även 5G. Du kan kontrollera om din telefon har stöd för de nya teknikerna genom gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under ”Mobilnät” eller ”Datakommunikation”. Om du hittar alternativ för tal och data i 4G/5G så bör du välja det. Saknas ett 4G-alternativ så är din telefon för gammal och du bör byta ut den i god tid innan näten stängs. Via länken kan du se exempel på mobiler som inte har stöd för 4G eller 5G och därför behöver bytas ut. Är du osäker kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av mobilen.

  • 2G- och 3G-näten används inte bara för att ringa och surfa utan även för att koppla upp elektronik i hemmet, sommarstugan, bilen, båten, o.s.v. Det kan vara ganska komplicerat att se om din uppkopplade elektronik är beroende av de gamla näten som ska stängas ned. Om du är osäker kontakta din leverantör av tjänsten eller återförsäljare av produkten för att diskutera behovet av uppgradering eller byte.

  • De allra flesta 4G-mobiler har stöd för mobila röstsamtal via 4G, även känt som VoLTE. Men om du vet att din telefon är av äldre modell så bör du kontrollera detta oavsett om du kan surfa via 4G. Gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under “Anslutningar” och/eller Mobilnätverk. Om du hittar alternativ för VoLTE eller LTE-samtal så har din telefon stöd för detta. Saknas dessa möjliga inställningar är din mobil antagligen för gammal och du bör byta ut den i god tid innan 2G/3G-näten har avvecklats. Är du osäker kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av mobilen.

  • Om du har kvar instruktionsboken kan du börja med att titta i den eller söka på nätet efter din modell. Leta efter 4G, LTE eller motsvarande i beskrivningen. Hittar du inte information, kontakta tillverkaren eller återförsäljaren.

  • Trygghetstelefoner och trygghetslarm hanteras i allmänhet via kommunerna. Kontakta din kommun angående deras planer på att modernisera trygghetstelefoner och larm.

  • Vanliga samtal via 112 kommer fungera lika bra eller bättre när 2G och 3G ersätts med 4G och 5G. Precis som för vanliga samtal kräver det att du som användare har en mobiltelefon med stöd för de nya näten och samtal via 4G.

    En del bilar har utrustning som automatisk kontaktar SOS Alarm vid en olycka(eCall). Om bilens nödsystem bara kan kommunicera över 2G eller 3G kommer den inte längre att kunna göra automatiska 112-samtal när 2G- och 3G-näten är helt nedstängda. Lösningen för eCall regleras på EU-nivå och tillsynas av nationella myndigheter. Det pågår därför ett arbete inom EU för att se över reglerna och hanteringen av eCall kopplat till teknikskiftet. Tillsammans med andra operatörer i Europa följer och deltar de svenska mobiloperatörerna i diskussionerna om eCall för att en lösning ska beslutas så snart som möjligt.

    Mer information hittar du på PTS hemsida. För information om din bils uppkopplade tjänster, kontakta en återförsäljare

  • Nedsläckning av 2G- och 3G-näten pågår i många länder och det kan därför betyda att du inte kan ringa eller använda datatjänster i andra länder.

  • All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. De gamla näten uppfyller inte det digitala samhällets allt högre krav på säkerhet. Genom att stänga ned de allt mindre använda 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet till att erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster via 4G och 5G. Moderna nät i global framkant är en viktig grund för ett konkurrenskraftigt näringsliv, en effektiv samhällsservice och den gröna omställningen. Teknikskiftet innebär också att äldre utrustning byts ut mot effektivare och mer energismart teknik.

  • 2G är vanligare än 3G för uppkopplade saker, och därför väljer de operatörer som har båda teknikerna att påbörja stängningen av 3G-nätet före 2G-nätet. 

  • Det finns planer på 2G- och 3G-nedstängning på många håll i världen och en hel del har redan stängt ned. I Europa hade i juli 2023 minst en operatör stängt sitt 3G-nät i 11 av 31 undersökta länder. I Norge är samtliga 3G-nät stängda. Gällande 2G har minst en operatör stängt sitt nät i Schweiz, Frankrike och Nederländerna. I Nordamerika pågår nedstängningen av 2G, där USA har kommit längst. Även 3G-nedstängningen sker i närtid. I Sydamerika pågår i de flesta länder nedstängning av både 2G och 3G de närmaste åren. Situationen är likartad i Asien. På PTS hemsida finns mer information om den internationella utvecklingen.

  • Ja. De operatörer som äger 3G- och 2G-näten får göra förändringar i dessa så länge de följer villkoren i sina frekvenstillstånd som bestäms av Post- och Telestyrelsen. Villkoren är teknikneutrala och saknar därför krav på att tillhandahålla en specifik teknik som 2G eller 3G.

  • Alla mobiloperatörerna har information om övergången. Läs gärna mer på din operatörs hemsida:
    Tre
    Telia
    Telenor
    Tele2

    Flera organisationer har information utifrån sitt respektive område, några exempel är:
    Sveriges Kommuner och Regioner Lantbrukarnas Riksförbund
    SOS Alarm
    Fastighetsägarna

    Läs gärna även informationen från myndigheterna:
    Post- och Telestyrelsen
    Konsumentverket.

  • Bytnät.nu är en del av en informationskampanj som drivs av TechSverige tillsammans med de fyra mobiloperatörerna Telenor, Tele2, Telia och Tre. TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten och kunskapen om den pågående övergången från de gamla 2G- och 3G-näten till mer moderna nät som 4G, 5G, fiber, med flera. Genom att få så många som möjligt att agera i god tid undviker vi situationer där viktiga uppkopplade funktioner i samhället inte fungerar eller människor inte kan ringa. En bra framförhållning gör att också att fler kan nyttja övergången och potentialen i de nya näten till att ta nästa steg i digitaliseringen av sin verksamhet.

FICK DU INTE SVAR PÅ DIN FRÅGA?